İngilizce Yeterlik Sınavı (İYS)

İngilizce Yeterlik Sınavı (İYS), öğrencilerin dinleme, dil ve kelime bilgisi, okuma ve yazma olmak üzere dört temel alandaki hakimiyetini kapsamlı bir şekilde değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Sınav süresi 180 dakikadır. Dinleme bölümü, her biri 5 soru içeren üç farklı metinden oluşur ve öğrencilerin çeşitli bağlamlarda İngilizce anlama becerisini ölçmektedir. Dil Kullanımı bölümü, dil bilgisi ve kelime bilgisini ölçmektedir. Bu bölümde 15 dil bilgisi ve 15 kelime bilgisi sorusu yer almaktadır. Okuma bölümü, öğrencilerin okuduğunu anlama ve analitik becerilerin çok yönlü bir değerlendirmesini amaçlamaktadır. Bu kısım, cümle tamamlama, yeniden ifade etme, diyalog tamamlama ve paragraf tamamlama gibi çeşitli soru tiplerini içerir. Ek olarak, bu bölümde her biri 10 sorudan oluşan iki ayrı okuma metni de öğrencilerin daha uzun ve akademik yazılı metinleri yorumlama ve analiz etme kapasitesini derinlemesine ölçmektedir. Yazma bölümü, bir paragraf ve bir kompozisyon yazma görevi aracılığıyla öğrencilerin net, tutarlı ve iyi yapılandırılmış yazılı metinler oluşturma becerisini değerlendirmektedir. Son olarak, bazı bölümlerin öğrencilerinin konuşma becerileri iki farklı görevden oluşan ayrı bir Konuşma Sınavıyla değerlendirilmektedir.

 

Örnek İYS I

Örnek İYS I Dinleme Dosyası

 

Örnek İYS II

Örnek İYS II Dinleme Dosyası

 

İYS Yazma Bölümü

İYS'nin yazma bölümü, öğrencilerin yazma becerilerini iki ayrı görevle ölçmektedir.

1 - Paragraf Yazma

İlk kısımda öğrencilerden, 150 -200 kelimelik, iyi yapılandırılmış bir paragraf yazmaları beklenmektedir. Değerlendirme dört ana ölçüte dayanmaktadır: İçerik, Organizasyon, Dil Kullanımı ve Mekanik Doğruluk. Başarılı bir paragraf şunları içermelidir:

  • Açık bir konu cümlesi
  • İlgili örneklerle zenginleştirilmiş destekleyici cümleler
  • Sonuç cümlesi
  • Uygun bağlaçlarla birbirine bağlanan, mantıklı bir fikir sıralaması

Öğrencilerin, geniş bir dilbilgisi ve kelime kullanmaları, yazım ve noktalama kurallarına dikkat etmeleri, fikirlerini gereksiz tekrarlar veya konudan sapmadan geliştirmeleri beklenmektedir.

 

2 - Kompozisyon (Essay)Yazma
Bu kısımda öğrencilerden, 250-300 kelime sınırı içinde, dört veya beş paragraflık bir kompozisyon yazmaları beklenmektedir (giriş, iki veya üç gelişme paragrafı ve sonuç paragrafı).

  • Giriş bölümünde, açık ve etkili bir tez cümlesi bulunmalıdır.
  • Her gelişme paragrafı, bir konu cümlesi ile başlamalı ve destekleyici detaylar ve örnekler içermelidir.
  • Sonuç bölümü, ana noktaları özetlemeli ve yeni fikirler sunmamalıdır.

Değerlendirme ölçütleri: İçerik, Organizasyon, Dil Kullanımı ve Mekanik Doğruluk

 

Örnek İYS Yazma Bölümü Örneği I

Örnek İYS Yazma Bölümü Örneği II

 

İYS Konuşma Bölümü

Başkent Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu, İngilizce Hazırlık Programı öğrencilerinin konuşma becerilerini değerlendirmek amacıyla iki bölümden oluşan bir sözlü sınav uygulamaktadır.  Sınavın ilk bölümü olan tartışma bölümünde, öğrenciler verilen bir konuya katılıp katılmadıklarına dair bir konuşma yaparlar. Öğrencilerin fikirlerini net bir şekilde gerekçelendirmek ve düşüncelerini etkili bir biçimde ifade etmek için 1 dakikalık not alma süresi vardır ve ardından en fazla 2 dakikalık konuşma yapmaları beklenmektedir. İkinci bölüm olan problem-çözüm kısmında, öğrencilerin bir problemi tanımlama ve bu probleme çözüm önermeleri beklenmektedir. Öğrencilerden görselde gösterilen bir problem hakkında konuşmaları istenir. Konuşmada problemin en az bir olası nedenine, bir çözüm önerisine ve bu çözümün en az bir avantajına veya dezavantajına yer verilmesi beklenir. Konuşmanın uygun bir giriş ve sonuçla planlanması beklenir. Bu kısım için 1 dakikalık hazırlık süresi verilir ve öğrencilerden en fazla 3 dakikalık bir konuşma yapmaları beklenir. Her iki bölüm de 15 puan üzerinden değerlendirilir.

Öğrencilerin performansı, her iki bölümde de beş ana kritere göre değerlendirilmektedir.

Dil Bilgisi: Çeşitli dilbilgisi yapılarını doğru ve kontrollü bir şekilde kullanma

Kelime Bilgisi ve Telaffuz: Kelime dağarcığının zenginliği, kelimeleri yerinde ve uygun bir şekilde kullanılması ile telaffuzunuzun anlaşılırlığı

Organizasyon: Konuşmanın tutarlı ve mantıklı bir yapıda olması, fikirlerin uygun bağlaçlarla desteklemesi

Akıcılık: Sık sık duraksama veya tereddüt etme olmadan, konuşmanın doğal bir akışta ilerlemesi

İletişim: Görevleri ve soruları doğru anlama, konuya uygun ve alakalı yanıtlar verebilme

 

Örnek İYS Konuşma Sınavı Örneği I

Örnek İYS Konuşma Sınavı Örneği II